Jag är blind

Jag har haft glasögon i nästan fyra år nu, innan det hade jag linser i typ sex år. Jag bytte till glasögon när jag började plugga. Det blir billigare och det kändes bättre för ögonen nu när jag skulle läsa så mycket. Men det senaste halvåret har jag blivet sugen på linser igen. Har tänkt vänta med att skaffa dem tills jag börjar jobba men igår kunde jag inte hålla mig. Såg ett erbjudande på Specsavers att man kunde få linser för 99:-/månad i ett år, månadslinser då. Det priset var exklusive linsvätska så det skulle gå på ca 130 :-/månad. Ok, tänkte jag. Det kan gå ihop med min budget. Jag börjar ju också jobba om några månader. Så jag bokade en synundersökning som jag gick på i eftermiddags.

Undersökningen visade att mitt höga öga har gått från 0,5 till -0,2, sämre syn alltså. Det är visst en rätt så stor skillnad så optikern tyckte egentligen att jag behöver byta glas i mina glasögon men det har jag inte råd med nu. Men så var det linserna då, de som ingick i priset 99:-/månad var ett par "billigare variant". Mitt synfel behöver egentligen ett par dyrare linser för att jag ska få en bra syn. Tog jag de dyrare skulle jag fått betala 200:-/månad. Optikern beställde de billigare linserna så får vi testa oss fram. Kanske man ska satsa på de dyrare? Eller ha de billigare fram tills man börjar jobba sen byta? 

Jag blev nästan chockad när optikern sa att jag fått sämre syn. Trodde synen inte ändrades mer speciellt mycket i min ålder? Det känndes som om jag var sjuk eller nåt. Nog om detta. Det ordnar sig.

Imorgon är det hemma-dag. Ska läsa kurslitteratur och söka på internet efter Reggio Emilia och Montessori.  En liten sovmorgon med kanske, måste få ordning på min sömnrytm, den är åt hlvte.

So long!

Kommentarer
Postat av: Ik

Varför tror du man gör synundersökning varje år då när man går som linskund?? Synen ändras ju ständigt.

2008-08-27 @ 18:18:30
Postat av: ELLI

Jag var hos optikern för ett par dar sen och min syn hade oxo blivit sämre..det sa den stressade optikern var helt normalt i MIN ålder..min ålder??!!..kändes som jag verkligen blivit OLD!..hur som hellst..beställde nya glarrer..linser är otäckt!..har föresten fått bekräftat nu att de kan försvinna in bakom ögat!!!..dock kommer de oftast fram igen..oftast som sagt var...!! ;) ;)

2008-08-27 @ 18:22:26
Postat av: ida

Men snälla nån! Så här mycket har aldrig min syn ändrats sen jag började med glasögon.

2008-08-27 @ 18:30:10
URL: http://zkorpan.blogg.se/
Postat av: Ik

Det är möjligt men den ändrar sig ju hela tiden. Och nu har du väl inte kollat på flera år? Det där med linser bakom ögat måste vara VÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT ovanligt, Elli! Aldrig hört talas om :-D

2008-08-27 @ 19:33:43
Postat av: ida

Sist jag kollade ögonen var när jag köte mina senaste glasögon typ för fyra år sedan. Ska min syn minska så mycket var fjärde år är jag blind vid 70!!

2008-08-27 @ 20:18:23
URL: http://zkorpan.blogg.se/
Postat av: Anonym

du är paranoid ida...du kommer se vid 70års ålder..om än en liten strimma ljus...!!!

2008-08-27 @ 21:49:30
Postat av: Anonym

;) ;) ;)

2008-08-27 @ 21:50:12
Postat av: Ik

Ja, FYRA år sen, normalt sett kollar man ju synen varje år så då är det ju inte konstigt att den ändrar sig mycket på FYRA år...

2008-08-28 @ 18:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0